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  1. 学習院大学
  2. 文学部
  3. 人文
  4. (21)

コンテンツを利用した動機づけ調整方略

http://hdl.handle.net/10959/00005611
http://hdl.handle.net/10959/00005611
b8eff87e-96ad-448e-9725-59e441f6ecf3
名前 / ファイル ライセンス アクション
jinbun_21_69_88.pdf jinbun_21_69_88.pdf (1.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-05-06
タイトル
タイトル コンテンツを利用した動機づけ調整方略
言語 ja
タイトル
タイトル コンテンツ オ リヨウ シタ ドウキズケ チョウセイ ホウリャク
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル Motivation regulation strategies using "content"
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 動機づけ調整
キーワード
主題Scheme Other
主題 達成動機づけ
キーワード
主題Scheme Other
主題 メタ・モチベーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 コンテンツ
キーワード
主題Scheme Other
主題 SNS
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 motivation regulation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 achievement motivation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 metamotivation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 content
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 social networking
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 伊藤, 忠弘

× 伊藤, 忠弘

WEKO 39953
CiNii ID 1000090276759
e-Rad 90276759
AID DA18331165

ja 伊藤, 忠弘

ja-Kana イトウ, タダヒロ

en Ito, Tadahiro

Search repository
衛藤, 悠香

× 衛藤, 悠香

WEKO 48800

ja 衛藤, 悠香

ja-Kana エトウ, ユカ

Search repository
Eto, Yuka

× Eto, Yuka

WEKO 48801

en Eto, Yuka

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 人は目標達成に向けて努力する過程で障壁や困難に直面したときにモチベーションを維持できるように「動機づけ調整」を行っている。本研究では、音楽、漫画、アニメ、小説、ゲームなどの創作物やSNS・YouTube 動画などコンテンツを利用した動機づけ調整について検討した。研究1では大学生に動機づけの支えとなる対象とその影響過程を自由記述させた。その内容は3つの大カテゴリー、11個の中カテゴリーに分類された。研究2では、コンテンツに関連する人物(アイドル、ミュージシャン、配信者など)が動機づけ調整に果たす影響を調べる尺度を作成した。その結果、研究1 のカテゴリーの妥当性が確認され、動機づけ調整方略の利用頻度の違いが明らかにされた。また、コンテンツに関連する人物とSNS を通して頻繁にやりとりがなされている場合に、憧れ、励まし、承認を通して動機づけに影響を受けやすくなることが示された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 People employ motivation regulation so that they can maintain motivation when they face barriers and difficulties in the process of striving to achieve their goals. This study examined the effects of contentmediated motivation regulation through creative works, such as music, manga, anime, novels, and games, as well as social networking and YouTube videos. In Study 1, college students were asked to freely describe the objects that support their motivation and their influence processes. The content was grouped into three major categories and 11 medium categories. In Study 2, we created a scale to examine the influence of content-related figures(e. g., idols, musicians, distributors)on motivation regulation. The results confirmed the validity of the categories in Study 1 and revealed differences in the frequency of use of motivation regulation strategies. It was also shown that college students are more likely to be influenced in their motivation by content-related individuals through admiration, encouragement, and approval when they are interacting with them frequently through social networking sites.
書誌情報 ja : 人文
en : Jinbun

号 21, p. 69-88, 発行日 2023-03
出版者
出版者 学習院大学人文科学研究所
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18817920
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11841726
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
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Ver.1 2023-05-15 14:37:31.452502
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