WEKO3
アイテム
さなぎは関係を欲する : さなぎ理論における他者との関係
http://hdl.handle.net/10959/00005276
http://hdl.handle.net/10959/00005276a80b2253-e759-46cd-bde4-1fed5bbf8345
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | さなぎは関係を欲する : さなぎ理論における他者との関係 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | サナギ ワ カンケイセイ オ ホッスル サナギ リロン ニオケル タシャ トノ カンケイ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Chrysalis wants a relationship : Relationship with others in chrysalis theory | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | さなぎ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己確立 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 投影同一化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 親の役割 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 啐啄の機 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Chrysalis | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | self-establishment | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | projective identification | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | parental role | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | take the opportunity | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
土井, 孝典
× 土井, 孝典× Doi, Takanori |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論では、思春期・青年期の自己確立のテーマにともない生じる不登校などの状態を「さなぎの時期」をみなす視点について、その諸側面を検討した。さなぎの視点は不適応をきたしている子に早急な外的適応を迫ることなく、彼らの内的成熟を待ち、見守ることが大切だとの理解をもたらした。一方で、「さなぎを見守る」という名のもとに成熟を当事者のみに委ねるような事態も生じてしまった。しかし実際には、さなぎが蝶になるプロセスでは、周囲の者も巻き込まれる形でさなぎのプロセスに入り、投影同一化を通じて当事者と同じテーマを生きさせられるような展開があることが事例をとおして示された。また、さなぎが蝶になるためには「啐啄の機」を逃さないことの大切さが示され、ここにも他者との関係が必要であることが示された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this paper, I examined various points of view considering the state of school refusal that occurs with the theme of self-establishment in puberty and adolescence known as the “Chrysalis period”. The “Chrysalis” perspective has led to the understanding that it is important to wait and watch for the internal maturation of maladapted children, without forcing them to adapt immediately. On the other hand, there has also been a situation in which maturity is entrusted only to the parties with the role of “watching over the Chrysalis.” However, in reality, in the process of a Chrysalis becoming a butterfly the people around the Chrysalis are also involved, and through projective identification, the Chrysalis is made to live the same theme as the people concerned. In addition, it was shown that it is important not to miss opportunities for the Chrysalis to become a butterfly and that it is also necessary to have relationships with others. | |||||
書誌情報 |
ja : 人文 en : Jinbun 号 20, p. 209-219, 発行日 2022-03 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 学習院大学人文科学研究所 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18817920 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11841726 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |