ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学習院大学
  2. 文学部
  3. 人文
  4. (14)

日韓青少年の自尊感情における比較研究 : 中学・高校生を対象とした意識調査から

http://hdl.handle.net/10959/3876
http://hdl.handle.net/10959/3876
2dc438be-6a52-44bf-a4df-af49fdf7d5e6
名前 / ファイル ライセンス アクション
jinbun_14_97_113.pdf jinbun_14_97_113.pdf (429.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-03-29
タイトル
タイトル 日韓青少年の自尊感情における比較研究 : 中学・高校生を対象とした意識調査から
言語 ja
タイトル
タイトル ニッカン セイショウネン ノ ジソン カンジョウ ニオケル ヒカク ケンキュウ チュウガク コウコウセイ オ タイショウ ト シタ イシキ チョウサ カラ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル Comparative research about self-esteem levels in Japanese and South Korean youths based on consciousness research with secondary school student
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 小澤, 昌之

× 小澤, 昌之

WEKO 41650

ja 小澤, 昌之

ja-Kana オザワ, マサユキ

Search repository
Ozawa, Masayuki

× Ozawa, Masayuki

WEKO 41651

en Ozawa, Masayuki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は日本と韓国の中学・高校生における自尊感情の比較を通して、青少年における自尊感情を支える要因を分析する。先行研究により本稿では、家族や教師、友人との関係のように自尊感情を育む場と、学校生活や将来展望において影響を及ぼすとされる教育達成の観点から、青少年の自尊感情を支える要因を考察する。分析結果によれば、第1 に全体的に自尊感情を構成する項目は、日本と韓国の中高生に共通して高かったものの、身近な人々との充実感や肯定感にかかわる「他者関係性」は韓国より日本の方が高かった。第2 に自尊感情を規定する要因に関しては、日韓共通して、家庭生活の良さ等の社会化エージェントに関係する要因が正の影響を有した。各国独自の特徴としては、日本は女子生徒で、かつゲームを長時間操作する生徒ほど自尊感情に負の影響を及ぼす一方、韓国は部活動に加入する生徒ほど、自尊感情に正の影響を及ぼしていたことが判明した。In this article, I consider a comparative research of the social background and trends that support self-esteem levels in Japanese and South Korean students. According to the results, it turned out that both national groups scored highly for self-esteem levels. In the item of other relationships, which is concerned with their sense of fulfillment with familiar people, Japanese students were more affirmative than South Korea students. However, in the item of self-efficacy and self-evaluation, South Korean students were more affirmative. In the process of forming self-esteem, analysis showed that both national groups were influenced by socializing factors, such as their degree of adjustment to school and the quality of their family and / or teachers. Female students and students who regularly play video games for a long time tend to have a passive effect with Japanese students, while a high degree of learning time and normative consciousness tend to have a positive effect for South Korean student.
書誌情報 ja : 人文

号 14, p. 97-113, 発行日 2016-03
出版者
出版者 学習院大学人文科学研究所
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18817920
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11841726
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
URI
識別子 http://hdl.handle.net/10959/3876
識別子タイプ HDL
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:29:44.766553
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3