ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学習院大学
  2. 文学部
  3. 人文
  4. (17)

親の教育期待が青少年の地位達成に及ぼす影響 : 日本・韓国の中高生を子に持つ保護者を対象とした質問紙調査をもとに

http://hdl.handle.net/10959/00004629
http://hdl.handle.net/10959/00004629
a5ed2eff-3d11-4527-8e40-1d92641156fa
名前 / ファイル ライセンス アクション
jinbun_17_197_214.pdf jinbun_17_197_214.pdf (2.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-06-04
タイトル
タイトル 親の教育期待が青少年の地位達成に及ぼす影響 : 日本・韓国の中高生を子に持つ保護者を対象とした質問紙調査をもとに
言語 ja
タイトル
タイトル オヤ ノ キョウイク キタイ ガ セイショウネン ノ チイ タッセイ ニ オヨボス エイキョウ ニホン カンコク ノ チュウコウセイ オ コ ニ モツ ホゴシャ オ タイショウ トシタ シツモンシ チョウサ オ モトニ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル The Regulated Factors for Youth’ Educational Investment Outside School: Based on the Comparative Questionnaire Research for Junior High School and High School Students Living in Japan and South Korea
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 小澤, 昌之

× 小澤, 昌之

WEKO 41535

ja 小澤, 昌之

ja-Kana オザワ, マサユキ

Search repository
Ozawa, Masayuki

× Ozawa, Masayuki

WEKO 41536

en Ozawa, Masayuki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では、日本と韓国の子どもの教育格差の拡大が起こる背景に関して、学校外教育投資と社会階層との関係をもとに、貧困層─富裕層間の教育格差の有する特徴を精査する。分析する際のキーワードとして、「家庭の経済力や親の教育意識(意欲や選好)によって、子どもの教育達成に格差や不平等が生まれる」ペアレントクラシー概念を用いて分析を行う。 分析結果によれば、第1 に日韓中高生の基本的な学習傾向は、日本より韓国の方が学校外教育機関を多く利用しているうえ、高校受験の有無と各生徒における受験競争へのコミットメントの程度が、学校外教育利用を左右するとみられる。第2 に学校外教育利用を絡む教育格差が存在することは確認できたものの、日本の場合は教育アスピレーション、韓国の場合は成績というように、日韓における教育システムの違いを背景にペアレントクラシーの進行が日韓で異なったと考えられる。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article investigates the parentocracy hypothesis, which is related to socio-economic status and educational expectation from their parents, and shows its validity for Japanese and South Korean students. Although Japanese and South Korean students commonly tend to expand their use of shadow education (eg. cram school and private tutors etc.), there are differences in various of their lives, such as child-rearing costs’ parental educational consciousness, the institution of admission exam to higher education and so on. Therefore, I attempt to analyze the use of shadow education and regulated factors inroled with parentocracy effect on their respective students.  According to the results of analysis, Japanese students tend to make the most use of cram schools in the 9th grade, because of their preparation for high school admission exams. South Korean students tend to make greater use of cram schools after graduating from high school. With regard to the parentocracy effect, it was shown that both students in both countries have a common tendency to be significantly influenced by their parents’ of guardians, socio-economic status and educational expectation Specifically, it turns at that the factors influenced by the parentocracy effect were different between the two countries(Japanese students: school grades, Korean students: educational aspiration).
書誌情報 ja : 人文

号 17, p. 197-214, 発行日 2019-03
出版者
出版者 学習院大学人文科学研究所
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18817920
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11841726
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:30:43.244839
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3