WEKO3
アイテム
ロック寛容論における危害の不在と寛容の射程
http://hdl.handle.net/10959/00004621
http://hdl.handle.net/10959/0000462177ac2e96-7225-410c-aed1-38d3311fe298
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-06-04 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | ロック寛容論における危害の不在と寛容の射程 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | ロック カンヨウロン ニオケル キガイ ノ フザイ ト カンヨウ ノ シャテイ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Locke on the Absence of Harm and the Scope of Toleration | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
下川, 潔
× 下川, 潔
WEKO
41464
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本稿は、ジョン・ロック著『寛容についての書簡』を分析し、寛容の主張の根拠の一つである危害不在の議論に着目し、その議論がいかにして寛容の射程を拡大するかを明らかにする。従来の研究の大半はロック寛容論の射程の狭さを指摘してきた。しかし、ロックは、他者に危害(権利侵害)が及ぶのでない限り、統治者は被治者の意見や行為を罰してはならないという危害原理を採用し、危害不在の場合には寛容な扱いをすべきだと主張して寛容の射程を大幅に拡大した。こうして彼は、プロテスタントやカトリックといったキリスト教徒のみならず、ユダヤ教徒、イスラム教徒、異教徒(アメリカ先住民)などの非キリスト教徒をも、寛容の射程内に取り込んだのである。ロックが排除したのは無神論者だけだが、それも、無神論者が他者に必然的に危害を及ぼすと彼が考えたからである。本稿は、ロックの寛容の概念と『寛容についての書簡』の主目的を確認し、従来しばしば議論されてきた寛容の四つの根拠が、実は寛容を狭い範囲に限定してしまうことを指摘したうえで、ロック寛容論における危害原理の役割とその重要性を解明する。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This paper focuses on one of the arguments which Locke offered to defend the magistrate’s duty of toleration, i.e. ‘the harm argument’, and seeks to show that he deployed it to expand what would otherwise be a narrow scope of toleration. The harm argument says that the magistrate cannot legitimately use force unless one’s opinions or actions harm others. Locke used it to include not only Protestants and Roman Catholics, but also Jews, Muslims, and Pagans within the scope of toleration. There are four other arguments which commonly receive the attention of commentators, but they actually leave the scope of toleration narrow while the harm argument expands it. Locke excluded atheists from toleration, but the reason for the exclusion is because he held that they would necessarily harm others. This shows how significant the harm argument was for Locke. The paper also critically discusses the influential view, shared by many scholars, that Locke excluded Catholics. | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 人文 号 17, p. 7-28, 発行日 2019-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 学習院大学人文科学研究所 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 18817920 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA11841726 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |