ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学習院大学
  2. 文学部
  3. 人文
  4. (14)

臨床心理士養成大学院における大学院生の心理検査訓練体験について

http://hdl.handle.net/10959/3883
http://hdl.handle.net/10959/3883
4356b2a7-7e36-40f1-9153-985da942fc29
名前 / ファイル ライセンス アクション
jinbun_14_169_177.pdf jinbun_14_169_177.pdf (281.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-03-29
タイトル
タイトル 臨床心理士養成大学院における大学院生の心理検査訓練体験について
言語 ja
タイトル
タイトル リンショウ シンリシ ヨウセイ ダイガクイン ニ オケル ダイガクインセイ ノ シンリ ケンサ クンレン タイケン ニ ツイテ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル Experiences of Graduate Students in Psychological Test Training at a Graduate School for Training Clinical Psychologists
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 依田, 尚也

× 依田, 尚也

WEKO 41665

ja 依田, 尚也

ja-Kana ヨダ, ナオヤ

Search repository
YODA, Naoya

× YODA, Naoya

WEKO 41666

en YODA, Naoya

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論では、臨床心理士養成大学院において心理検査の訓練を行う必修科目「臨床心理査定演習」について、大学院生がそれをどのように体験しているのかを調査し、報告した。調査の結果、各種心理検査の「歴史・概要」および「施行・スコアリング・解釈」の座学、そして大学院生間での「ロールプレイ」を、訓練の中で体験していることが多かった。これらの内容は、大学院生にとって有意義な訓練内容となっているようである。その一方で、大学院生は「十分な訓練時間」の中で「臨床現場で多用される検査を扱うこと」、「教員がモデルを提示すること」、そして「結果の伝え方までをセットにすること」を、訓練に求めていた。さらに、以上のような座学に加え、演習・実習を通しての「より多くの実践経験」、そして自分たちの実践に対する「教員からのフィードバック」も必要であると考えていた。In this paper, I report the results of an investigation into the experiences of graduate students in psychological test training at a graduate school for training clinical psychologists. The results show that graduate students were often involved in classroom learning about “history and summaries” and “administration, scoring, interpretation” of psychological tests, and experienced role-playing among them in training. This seems to comprise the significant training content for graduate students. On the other hand, graduate students demanded that “sufficient training time”, “taking up psychological tests used frequently in the clinical site”, “modeling by the instructor” and “training about providing result feedback to clients” be included. Furthermore, in addition to the lectures, graduate students thought that “more practice experience” and “feedback from instructors” is necessary.
書誌情報 ja : 人文

号 14, p. 169-177, 発行日 2016-03
出版者
出版者 学習院大学人文科学研究所
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18817920
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11841726
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
URI
識別子 http://hdl.handle.net/10959/3883
識別子タイプ HDL
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:29:39.458639
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3