ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学習院大学
  2. 文学部
  3. 人文
  4. (14)

舞台芸術における「理論」の役割 : 表現主義演劇と表現舞踊

http://hdl.handle.net/10959/3877
http://hdl.handle.net/10959/3877
8e79c187-0734-4db9-a807-fbc5d5806a0a
名前 / ファイル ライセンス アクション
jinbun_14_115_135.pdf jinbun_14_115_135.pdf (521.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-03-29
タイトル
タイトル 舞台芸術における「理論」の役割 : 表現主義演劇と表現舞踊
言語 ja
タイトル
タイトル ブタイ ゲイジュツ ニ オケル リロン ノ ヤクワリ ヒョウゲン シュギ エンゲキ ト ヒョウゲン ブヨウ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル The Role of Theatrical Theory : Expressionist Theater and Modern Dance
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 柴田, 隆子

× 柴田, 隆子

WEKO 41653

ja 柴田, 隆子

ja-Kana シバタ, タカコ

Search repository
Shibata, Takako

× Shibata, Takako

WEKO 41654

en Shibata, Takako

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では1910 年代後半から1920 年代のドイツにおける表現主義演劇と表現舞踊の理論的言説を検討し、理論が新たな舞台芸術形体の定義と発展に重要な役割を果したことを明らかにした。彼らの理論の中心にあるのは「身体性」と「言語性」であり、ドラマテクストに代わる身体性に基づく新たな言語の必要性を論じている。言語を意味の体系と見るシュライアーとヴィグマンは、音としての声や身体の動きによる意味に還元されない芸術家のメッセージを重視した。それに対してラバンは、身体の動きが空間に作用する「空間言語」を探究し、記譜法や舞踊の哲学、心理学などの舞踊学を導いた。ヨースとシュレンマーはより観客を意識し、ヨースはバレエ技術を取り入れた劇場舞踊の言語を検討し、シュレンマーは「バウハウスダンス」の一連の作品で理論を示している。彼らの理論に共通するのは、言葉による理解と身体を通して感覚的に体験したものにはずれがあるという認識である。This article discusses the theories of Expressionist Theater and Modern Dance (Ausdruckstanz)in Germany in the late 1910s and 1920s, to reveal that theory plays a significant role in definitions of new theatrical forms and their development. The central constructs of these theories are ‘body’ and ‘language.’ They argue that a stage performance is not a representation of a dramatic text, but a creation of the artist’s imagination and, consequently, they explore the alternative ‘language’ based on the body. Regarding language as a system of signification,Lothar Schreyer and Mary Wigman examine the sound of the voice or movements of the human body, and still emphasize that the artist has a message independent from that system.On the other hand, Rudolf von Laban researches ‘space language,’ the effect of bodily movement on space, and leads Dance Studies such as notation, philosophy and psychology of dance.Kurt Jooss and Oskar Schlemmer focus particularly on the audience. While Jooss makes the language of Dance Theater (Tanztheater) with ballet technique, Schlemmer applies his theoretical model to the series of performance works known as The Bauhaus Dances. All these studies share the awareness that there is a gap between understanding through words and experience through the body.
書誌情報 ja : 人文

号 14, p. 115-135, 発行日 2016-03
出版者
出版者 学習院大学人文科学研究所
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18817920
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11841726
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
URI
識別子 http://hdl.handle.net/10959/3877
識別子タイプ HDL
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:29:42.969454
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3