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  1. 学習院大学
  2. 文学部
  3. 学習院大学人文科学論集
  4. (22)

ジョン・ロックにおける快楽と苦痛の原理 : エピクロスとの比較を通じて

http://hdl.handle.net/10959/3815
http://hdl.handle.net/10959/3815
27a545ac-d206-4214-92bc-75b0c7e40bf7
名前 / ファイル ライセンス アクション
jinbunkagaku_22_1_27_1.pdf jinbunkagaku_22_1_27_1.pdf (410.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-01-28
タイトル
タイトル ジョン・ロックにおける快楽と苦痛の原理 : エピクロスとの比較を通じて
言語 ja
タイトル
タイトル ジョンロック ニオケル カイラク ト クツウ ノ ゲンリ エピクロス トノ ヒカク オ ツウジテ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル John Locke on the Hedonistic Principle : A Comparison with Epicureanism
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 渡邊, 裕一

× 渡邊, 裕一

WEKO 37587
CiNii ID 9000018681000
e-Rad 60848969
AID DA19496750

ja 渡邊, 裕一

ja-Kana ワタナベ, ユウイチ

en Watanabe, Yuichi

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper considers whether Locke's moral philosophy should be classified as a version of hedonism or as a kind of deontology. We know, on the one hand, that Locke has established a system of the law of nature. He sees the law of nature as the order imposed by God who created human beings and other creatures. We are also aware, on the other hand, that Locke has referred to the hedonistic principle of human actions, one that describes in terms of pleasures and pains how human beings are actually motivated to act. The former position seems to imply a non-consequentialist theory; the latter shows an affinity with utilitarianism. These positions seem to be in conflict. This paper pays close attention to the relationship which seems to hold between Locke's theory and Epicureanism, treating the latter as a type of ethical hedonism. Catherine Wilson points out that there is a similarity between Locke's and Epicurus's moral theory. She regards Locke's theory of natural law as a minimal moral framework, one that supplies basic ethical postulates while also leaving some liberty for the individuals concerned. Wilson claims that Locke followed the Epicurean tradition. However, Locke's theory of natural law serves as a system of absolute rules by which God commands the actions of his creatures. Liberty, says Locke, consists not in acting arbitrarily, but in controlling each one's property within the limits of the law of nature. This paper concludes that Locke's hedonistic principle is a general description of the motive of human actions, while it does not provide a norm for moral actions. While Epicurus's moral theory is a version of ethical hedonism based on a particular conception of human nature, Locke's own theory is a kind of deontology which rests on the law of nature.
書誌情報 ja : 学習院大学人文科学論集
en : Gakushuin University studies in humanities

号 22, p. 1-27, 発行日 2013-10
出版者
出版者 学習院大学大学院人文科学研究科
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 09190791
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10398283
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
URI
識別子 http://hdl.handle.net/10959/3815
識別子タイプ HDL
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Ver.1 2023-05-15 14:49:14.289956
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