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<映画保存運動>前夜 : 日本において映画フィルムの納入義務が免除されたとき
http://hdl.handle.net/10959/3749
http://hdl.handle.net/10959/3749018047b6-930f-4978-bf6a-d3fc72637f6b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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gcasreport3_4_19.pdf (1.9 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2015-07-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | <映画保存運動>前夜 : 日本において映画フィルムの納入義務が免除されたとき | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | エイガ ホゾン ウンドウ ゼンヤ ニホン ニオイテ エイガ フィルム ノ ノウニュウ ギム ガ メンジョ サレタ トキ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Eve of the "Film Preservation Campaign" : The Exemption of Motion Picture Film from the Legal Deposit System in Japan | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
石原, 香絵
× 石原, 香絵× Ishihara, Kae |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論は、日本における映画保存史の中でも、とくにGHQによる占領期に着目し、この時期に法定納入の対象から映画が除外された事実とその背景を明らかにするものである。池田義信(日本映画製作者連盟初代事務局長)は、戦中・戦後の混乱期の資料散逸を悔い、映画フィルムの収集保存先として国立国会図書館(1948年開館)に期待をかけた。国立国会図書館法は文化保存の観点から法定納入を定め、当初は映画もその対象としたが、当時のフィルムの燃えやすく危険な性質や、小売価格の半額程度を支払う「代償金」の負担が重いこと等から、1949年の法改正時にその納入を免除した。その後、小規模ながらフィルム・ライブラリーを有していた東京国立近代美術館(1952年開館)へと映画の収集保存先としての期待が移り、民間による〈映画保存運動〉が1960年に始動するが、ここではこの運動が始まるまでの状況を扱うとともに、映画の法定納入の重要性を改めて検討する。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | As part of broader research into Japanese film preservation history,this paper focuses on the exemption of motion picture film from the legal deposit system during the GHQ occupation.Yoshinobu Ikeda,the first director of the Motion Picture Producers Association of Japan,regretted the loss of film materials in those chaotic times and expected the National Diet Library to have a film archival function.The National Diet Library Act was legislated in 1948.It defines legal deposit from a cultural preservation point of view and at first motion picture film was one of its targets.However,it was exempted in 1949 because of the danger of flammability and the cost under the fair trade-off system,in which the library pays about half the retail price of deposited publications.Then Ikeda's expectation shifted to the Museum of Modern Art,Tokyo,which opened in 1952 and included a Film Library,though it was small in a scale.A "Film Preservation Campaign" was started in 1960 in the private sector to develop the Film Library,but this paper deals with the situation before the campaign - and at the same time reconfirms the importance of the legal deposit system for motion picture film. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文 | |||||
書誌情報 |
ja : GCAS report : 学習院大学大学院人文科学研究科アーカイブズ学専攻研究年報 en : Graduate Course in Archival Science report 巻 3, p. 4-19, 発行日 2014-02 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 学習院大学大学院人文科学研究科アーカイブズ学専攻 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 21868778 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12568178 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/10959/3749 | |||||
識別子タイプ | HDL |