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  1. 学習院大学
  2. 附置研究施設等
  3. 外国語教育研究センター
  4. 言語文化社会
  5. (13)

徳川綱吉の儒教的統治と中国 : 善書の受容について

http://hdl.handle.net/10959/3675
http://hdl.handle.net/10959/3675
71c37643-9c98-45ec-a7e0-f6ad52cd4873
名前 / ファイル ライセンス アクション
gengobunkashakai_13_1_29.pdf gengobunkashakai_13_1_29.pdf (3.7 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2015-06-01
タイトル
タイトル 徳川綱吉の儒教的統治と中国 : 善書の受容について
言語 ja
タイトル
タイトル トクガワ ツナヨシ ノ ジュキョウテキ トウチ ト チュウゴク : ソウショ ノ ジュヨウ ニ ツイテ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル TOKUGAWA Tsunayoshi’s Confucian government and his reception of Chinese morality books
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 柳田, 直美

× 柳田, 直美

WEKO 48470

ja 柳田, 直美

ja-Kana ヤナギダ, ナオミ

Search repository
Yanagida, Naomi

× Yanagida, Naomi

WEKO 48471

en Yanagida, Naomi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article surveys the reign of the fifth Tokugawa Shogun Tsunayoshi 綱吉, considered as “an absolute monarch”, or in the opinion of Kaempfer, as “a good and just, wise sovereign”. When Tsunayoshi inherited his position in 1680 an era of peace and stability had begun. He therefore changed policy from ruling by military authority to attaching greater importance to matters of etiquette and hierarchical order.During the transition from the Ming to the Qing dynasties in early 17th century, when there was no strict division between Buddhism and Confucianism in China, rituals to do good deeds were widely organized under the guidance of Confucian intellectuals. Japanese versions of morality books reflecting this tradition were published around the beginning of Tsunayoshi's government.According to one view the ultimate purpose in books of morality was to make citizens supportive of an ideal absolute government. Tsunayoshi, who was devoted to Confucian thought, considered that the cultivation of “benevolence 仁心” and “mercy 慈悲” was the utmost “good”, and through his “policy of compassion for living things 生類憐み政策” he made people respect life and accumulate “good deeds”.Tsunayoshi adopted Confucianism as a ceremonial doctrine to achieve cultural supremacy in opposition to the court. However, when we consider his policy of compassion we realise that Tsunayoshi was also influenced by the Confucian idea of retribution for good and bad deeds that appears in Chinese morality books.
書誌情報 ja : 言語 文化 社会
en : Language, Culture and Society

号 13, p. 1-29, 発行日 2015-03
出版者
出版者 学習院大学外国語教育研究センター
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 13479105
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11820089
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
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Ver.1 2023-05-15 14:40:18.909943
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