ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学習院大学
  2. 文学部
  3. 人文
  4. (2)

高校中退予測要因の継時的研究

http://hdl.handle.net/10959/1275
http://hdl.handle.net/10959/1275
3a44ef1a-48fc-4e20-80dd-f00168e29c60
名前 / ファイル ライセンス アクション
jinbun_2_103_109.pdf jinbun_2_103_109.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-03-15
タイトル
タイトル 高校中退予測要因の継時的研究
言語 ja
タイトル
タイトル コウコウ チュウタイ ヨソク ヨウイン ノ ケイジテキ ケンキュウ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル A Successive Study on Predictors / of Dropouts from High School
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 竹綱, 誠一郎

× 竹綱, 誠一郎

WEKO 40091
CiNii ID 1000090188201
e-Rad 90188201
AID DA12155183

ja 竹綱, 誠一郎

ja-Kana タケツナ, セイイチロウ

en Taketsuna, Seiichiro

Search repository
鎌原, 雅彦

× 鎌原, 雅彦

WEKO 42116

ja 鎌原, 雅彦

ja-Kana カンバラ, マサヒコ

Search repository
小方, 涼子

× 小方, 涼子

WEKO 42117

ja 小方, 涼子

ja-Kana オガタ, リヨウコ

Search repository
高木, 尋子

× 高木, 尋子

WEKO 42118

ja 高木, 尋子

ja-Kana タカギ, ヒロコ

Search repository
高梨, 実

× 高梨, 実

WEKO 42119

ja 高梨, 実

ja-Kana タカナシ, ミノル

Search repository
Kambara, Masahiko

× Kambara, Masahiko

WEKO 42121

en Kambara, Masahiko

Search repository
Ogata, Ryoko

× Ogata, Ryoko

WEKO 42122

en Ogata, Ryoko

Search repository
Takagi, Hiroko

× Takagi, Hiroko

WEKO 42123

en Takagi, Hiroko

Search repository
Takanashi, Minoru

× Takanashi, Minoru

WEKO 42124

en Takanashi, Minoru

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は、高校中退を予測すると考えられる認知的要因と動機づけ要因を継時的に測定することによって、高校中退の原因を検討することである。高校1年生194名を対象に、卒業までの3年間、追跡調査を行った。1年生時4月に質問紙を課し、入学動機や動機づけ特性など比較的変容しにくい認知的・動機づけ的要因を測定した。学校への満足度や対人関係といった比較的変容しやすい認知的・動機づけ的要因については、1年生時6月と翌年2月に同じ質問紙をくりかえし課すことによって測定した。3年間の間に高校を中退した中退群(40名)と卒業した卒業群(154名)を各変数について比較したところ、中退群は卒業群よりも(1)親の学校への関心が低く、(2)学校への満足感が低く、(3)学級の凝集性認知が低いことがわかった。また、中退群は、6月から2月にかけて、学校への満足感と学級の凝集性認知がさらに低下していることが明らかになった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article describes the cognitive and motivational variables/that would have predictive value for school dropouts. The subjects were 194 students in a commercial high schooL Two questionnaires measuring the cognitive and motivational variables were.administered at the beginning of the first academic year. And again, one of two questionnaires was assigned to students around the end of the first academic year. In the following three years, forty students left school without completing their studies. We tested the differences in cognitive and motivational variables between the dropout group and the completion group. Results showed that students in the dropout group were lower than those of the completion group on parent’s concern with schoo1, satisfaction with school, and group cohesion in class. Students of the dropout group went from low to lower in a year on satisfaction with school and group cohesion in class.
書誌情報 ja : 人文

号 2, p. 103-109, 発行日 2004-03-25
出版者
出版者 学習院大学人文科学研究所
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18817920
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11841726
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
URI
識別子 http://hdl.handle.net/10959/1275
識別子タイプ HDL
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:50:51.918939
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3