WEKO3
アイテム
高校中退予測要因の継時的研究
http://hdl.handle.net/10959/1275
http://hdl.handle.net/10959/12753a44ef1a-48fc-4e20-80dd-f00168e29c60
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-03-15 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 高校中退予測要因の継時的研究 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | コウコウ チュウタイ ヨソク ヨウイン ノ ケイジテキ ケンキュウ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | A Successive Study on Predictors / of Dropouts from High School | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
竹綱, 誠一郎
× 竹綱, 誠一郎
WEKO
40091
× 鎌原, 雅彦× 小方, 涼子× 高木, 尋子× 高梨, 実× Kambara, Masahiko× Ogata, Ryoko× Takagi, Hiroko× Takanashi, Minoru |
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は、高校中退を予測すると考えられる認知的要因と動機づけ要因を継時的に測定することによって、高校中退の原因を検討することである。高校1年生194名を対象に、卒業までの3年間、追跡調査を行った。1年生時4月に質問紙を課し、入学動機や動機づけ特性など比較的変容しにくい認知的・動機づけ的要因を測定した。学校への満足度や対人関係といった比較的変容しやすい認知的・動機づけ的要因については、1年生時6月と翌年2月に同じ質問紙をくりかえし課すことによって測定した。3年間の間に高校を中退した中退群(40名)と卒業した卒業群(154名)を各変数について比較したところ、中退群は卒業群よりも(1)親の学校への関心が低く、(2)学校への満足感が低く、(3)学級の凝集性認知が低いことがわかった。また、中退群は、6月から2月にかけて、学校への満足感と学級の凝集性認知がさらに低下していることが明らかになった。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This article describes the cognitive and motivational variables/that would have predictive value for school dropouts. The subjects were 194 students in a commercial high schooL Two questionnaires measuring the cognitive and motivational variables were.administered at the beginning of the first academic year. And again, one of two questionnaires was assigned to students around the end of the first academic year. In the following three years, forty students left school without completing their studies. We tested the differences in cognitive and motivational variables between the dropout group and the completion group. Results showed that students in the dropout group were lower than those of the completion group on parent’s concern with schoo1, satisfaction with school, and group cohesion in class. Students of the dropout group went from low to lower in a year on satisfaction with school and group cohesion in class. | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 人文 号 2, p. 103-109, 発行日 2004-03-25 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 学習院大学人文科学研究所 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 18817920 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA11841726 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
URI | ||||||||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/10959/1275 | |||||||||||
識別子タイプ | HDL |