ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学習院大学
  2. 文学部
  3. 人文
  4. (20)

大学生のBigV性格特性と目標志向性が履修科目の試験成績に及ぼす効果 : 原因帰属と感情を絡めて

http://hdl.handle.net/10959/00005275
http://hdl.handle.net/10959/00005275
127ac546-104d-4415-a366-d268eec913e5
名前 / ファイル ライセンス アクション
jinbun_20_193_207.pdf jinbun_20_193_207.pdf (2.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-03-31
タイトル
タイトル 大学生のBigV性格特性と目標志向性が履修科目の試験成績に及ぼす効果 : 原因帰属と感情を絡めて
言語 ja
タイトル
タイトル ダイガクセイ ノ BigV セイカク トクセイ ト モクヒョウ シコウセイ ガ リシュウ カモク ノ シケン セイセキ ニ オヨボス コウカ ゲンイン キゾク ト カンジョウ オ カラメテ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル The effect of studentsʼ Big Five personality traits and goal-orientation on academic test scores.
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 Big V
キーワード
主題Scheme Other
主題 目標志向性
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 テスト得点
キーワード
主題Scheme Other
主題 メモ得点
キーワード
主題Scheme Other
主題 抜打得点
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Big Five personality trait
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 goal orientation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 university student
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 test score
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 memo score
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 retest score
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 地井, 和也

× 地井, 和也

WEKO 47713

ja 地井, 和也

ja-Kana チイ, カズヤ

Search repository
小方, 涼子

× 小方, 涼子

WEKO 47714

ja 小方, 涼子

ja-Kana オガタ, リョウコ

Search repository
宮盛, 邦友

× 宮盛, 邦友

WEKO 39995
e-Rad 70552876
AID DA17405812

en MIYAMORI, Kunitomo

ja 宮盛, 邦友
ISNI

ja-Kana ミヤモリ, クニトモ

Search repository
平井, 花

× 平井, 花

WEKO 47715

ja 平井, 花

ja-Kana ヒライ, ハナ

Search repository
竹綱, 誠一郎

× 竹綱, 誠一郎

WEKO 40091
CiNii ID 1000090188201
e-Rad 90188201
AID DA12155183

ja 竹綱, 誠一郎

ja-Kana タケツナ, セイイチロウ

Search repository
Chii, Kazuya

× Chii, Kazuya

WEKO 47716

en Chii, Kazuya

Search repository
Ogata, Ryoko

× Ogata, Ryoko

WEKO 47717

en Ogata, Ryoko

Search repository
Miyamori, Kunitomo

× Miyamori, Kunitomo

WEKO 47718

en Miyamori, Kunitomo

Search repository
Hirai, Hana

× Hirai, Hana

WEKO 47719

en Hirai, Hana

Search repository
Taketsuna, Seiichiro

× Taketsuna, Seiichiro

WEKO 47720

en Taketsuna, Seiichiro

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は、大学生のパーソナリティ要因であるBig Vと認知的動機づけ要因である目標志向性が大学生の履修科目の試験成績に及ぼす効果を検討することである。まず最初に教育心理学専門用語の英語─日本語50 ペアを記したプリントを配布した。そして、1 週間後にその中から10 題を出題する試験を行うと伝えた。1 週間後、試験前に事前の勉強量を測る50 題全問のメモ課題を課した。その後、10 題からなるテストを実施し、その際に自作のメモを見ながら解答することを認めた。その1 週間後に2 つの答案を返却し、テストについては平均点と得点分布について講評し、その後原因帰属および感情を問う質問紙に回答させた。さらにその2 週間後、予告なしに全く同じ問題の抜打テストを実施した。
分析の結果、目標達成志向性の遂行接近志向性はメモ得点およびテスト得点と有意な正の相関があること、Big Vの誠実性がメモ得点と有意な正の相関があること、調和性はメモ得点およびテスト得点と有意な正の相関があることがわかった。また、外向性と開放性はテスト得点とは有意な相関がみられなかった一方、抜打得点とは両者とも有意な正の相関がみられた。さらに、帰属と感情の関連についても論じられた。

The purpose of this study was to examine the effect of students’ Big Five personality traits and goalorientation on memo score meaning preliminary effort, academic score and retest score. Thirty-nine undergraduate students in a psychology course participated in this study. The experimental procedure was as follows. 1) They were given a list which consisted of 50 English-Japanese pairs of technical terms on educational psychology, and explained that they would take a test consisting of 10 pairs from the list next week. 2) After one week, they took two types of tests: a memo test measuring the degree of their preliminary effort and the main test. 3) The following week, we returned both graded tests to them, and informed them the average score and the score distribution on the main test. They then answered a questionnaire regarding causal attribution and emotions. 4) Two weeks later, an unannounced test was imposed which consisted of the same problems as the main test. We analyzed the relations between 8 variables(Big Five, goal orientation)and 3 scores: memo score, main test score and retest score. Results showed that 1) performance approach orientation correlated with memo score and test score(r=.44*, r=.38*, respectively; *means p<.05), 2) conscientiousness correlated with memo score(r=.40*), 3) agreeableness correlated with memo score and test score (r=.48*, r=.44*, respectively), 4) extraversion and openness correlated with retest score(r=.37*, r=.40*, respectively). Moreover, relationships of causal attribution and emotions were discussed.
書誌情報 ja : 人文
en : Jinbun

号 20, p. 193-207, 発行日 2022-03
出版者
出版者 学習院大学人文科学研究所
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18817920
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11841726
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:46:58.310180
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3