WEKO3
アイテム
奈良三彩短頸壺について : 造形と表象
http://hdl.handle.net/10959/00005269
http://hdl.handle.net/10959/0000526911f2c4e5-98d7-43dc-9737-b49069d1bd8d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 奈良三彩短頸壺について : 造形と表象 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ナラ サンサイ タンケイ ツボ ニツイテ ゾウケイ ト ヒョウショウ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Short-necked jar of Nara-Sansai : Expression and Symbolism | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 奈良三彩 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 唐三彩 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 短頸壺 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小壺 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 意匠 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Nara-Sansai | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Tang-Sansai | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Short-necked jar | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Small-jar | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Design | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
西野, 萌
× 西野, 萌× Nishino, Moe |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 奈良三彩とは、奈良時代(8 世紀)に、中国・唐三彩の影響を受け、官営工房が主体となって生産されていた多彩釉陶器である。本論文においては、奈良三彩の中でも、骨蔵器としての機能を有した短頸壺の造形に着目する。豊麗な唐三彩に比して素朴さが目立つ奈良三彩の意匠性やそのモチーフについては、これまで議論の俎上に載る機会に乏しかった。しかしながら、金属器を源流とする“かたち” に、網状の緑彩の要点に褐彩を賦した“意匠” には、仏教思想を背景にした、同時代の工芸品における装飾様式が反映されていることが想定される。そしてまた、短頸壺のミニチュアである奈良三彩小壺は、国内各地から広範囲に渡って出土している。その意匠は、短頸壺と同様の特質を有し、またその伝播には政治的な意図があったとも考えられるのである。 以上のように、本論文では奈良三彩短頸壺・小壺という造形と、その表象について考えていく。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Nara-Sansai refers to the multiple-color glazed pottery, which were influenced by Tang-Sansai.They were mainly produced in national workshops during the Nara period(8th century). In this paper, I focus on the expression of the short-necked jar which functions as a cinerary urn of Nara-Sansai. The design and the motif of Nara-Sansai have been rarely discussed and stand out for their simplicity, compared with splendid Tang-Sansai. It is considered however, that the form which originates from metalware, and the net like green-glaze in brown-glaze design is reflected by the decoration-style of crafts in the Nara period influenced by Buddhist thought. In addition, Small-jars of Nara-Sansai are miniature short- necked jars swhich have been excavated from large parts of Japan. Their design has the same characteristics as Short-necked jars, and has spread politically. Considering the above, I focus on the expression and symbolism of the short necked jar and small-jar of Nara-Sansai. | |||||
書誌情報 |
ja : 人文 en : Jinbun 号 20, p. 7-32, 発行日 2022-03 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 学習院大学人文科学研究所 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18817920 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11841726 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |