@article{oai:glim-re.repo.nii.ac.jp:00000498, author = {白田, 由香利 and Shirota, Yukari}, issue = {4}, journal = {學習院大學經濟論集, The journal of Faculty of Economics, Gakushuin University}, month = {Feb}, note = {application/pdf, 本稿では,マクロ経済学において重要な国民所得決定モデルを説明するWeb教材を事例として,我々の開発するe-Math Interaction Agentという数学用Web教材自動生成システムを紹介する。本システムは人間に代わってXMLファイルを生成するが,本論文では,数学用マルチメディア教材定義について必要となるXMLタグが,レイアウト定義用と問題の意味定義用の2種類必要であることを説明し,国民所得決定問題において定義した意味的XMLタグを説明する。こうした問題の意味的タグ定義は仮想教師のガイダンス中,特定の数式及び変数間の関係を言葉,2次元あるいは3次元のグラフなど各種の表現方法で説明する場合に必須である。, In the paper, Web-based learning materials for a national income determination problem in macroeconomics are presented as sample materials for explanation of our developed mathematical courseware automation system named e-Math Interaction Agent. This system automatically generates target XML files instead of human programmers. In the paper, it is described that there are two kinds of XML tags should be defined for the automation. One is defined for a Web page layout and another is for definition of semantics in the given mathematical problem. This semantic definition is required for generation of higher qualitative virtual teacher's guidance so that the teacher can explain semantics of an equation or a relationship between two variables in various expressions such as words, 2 or 3 dimensional graphs.}, pages = {281--294}, title = {数学用Web教材自動生成のための教材内容の意味に関するXMLタグ定義}, volume = {41}, year = {2005}, yomi = {シロタ, ユカリ} }