@article{oai:glim-re.repo.nii.ac.jp:00003619, author = {篠原, 由花 and Shinohara, Yuka}, issue = {15}, journal = {人文}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 近年、社会的達成目標に関する研究が増えている。社会的達成目標とは、社会的な場面における達成目標志向性であり、対人関係能力への志向性を表わすものである。本論では、これまでの社会的達成目標研究の中で主要なトピックである学業への取り組み・クラスの目標構造・感情・社会的適応の4 指標との関連について概観した。そして、以下の3 つの視点から現在の社会的達成目標研究の問題点を述べ、今後の課題を考察した。まず、社会的達成目標の規定因を特定し、理論的な枠組みに依拠している社会的達成目標の妥当性を高めることが必要である。次に、社会的達成目標と、現場への介入に適した目的変数を取り上げることである。最後に、社会的達成目標から目的変数への直接的な影響だけでなく、媒介要因の可能性や因果関係に目を向けながら今後の研究を進めていくことが求められる。 Recently, an increasing amount of research has been published concerning social achievement goals. Social achievement goals represent goal orientation toward social competence in the social domain. The present article reviewed preceding social achievement goal studies according to four major topics, namely; academic engagement, classroom goal structures, emotion and social adjustment. From past research, the next three issues were discussed and suggestions were made for future research. The first issue was to identify predicting variables to strengthen the validity of social achievement goals which relies mainly on a theoretical framework. The next issue was to examine the relationship between social achievement goals and variables which are suitable for interventions. Finally, past research has leaned toward examining the direct effects of social achievement goals to subsequent variables. However, future research needs to consider mediating variables with regard to causal relationships.}, pages = {133--144}, title = {社会的達成目標に関する研究動向}, year = {2017}, yomi = {シノハラ, ユカ} }