ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学習院大学
  2. 文学部
  3. 人文
  4. (13)

花車をめぐる考察 : 図像の変遷を中心に

http://hdl.handle.net/10959/3654
http://hdl.handle.net/10959/3654
b08d33d7-f941-4c8c-9590-e320fd8c937b
名前 / ファイル ライセンス アクション
jinbun_13_280_253.pdf jinbun_13_280_253.pdf (4.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2015-03-27
タイトル
タイトル 花車をめぐる考察 : 図像の変遷を中心に
言語 ja
タイトル
タイトル カシャ オ メグル コウサツ ズゾウ ノ ヘンセン オ チュウシン ニ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル On the iconographical Hanaguruma:Its Origin and changes
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 細川, 明日香

× 細川, 明日香

WEKO 41719

ja 細川, 明日香

ja-Kana ホソカワ, アスカ

Search repository
Hosokawa, Asuka

× Hosokawa, Asuka

WEKO 41720

en Hosokawa, Asuka

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は、花車の起源と花車図の成立、図像や意味の変遷を論ずるものである。花車図とは、花車すなわち、花々を積んだ大八車を表わすものである。この図像は江戸時代初期から見られ、その作例は優に一〇〇を超える。しかしながら、現在に至るまで、その起源や出現、成立時期は詳らかになっていない。加えて、図像の変遷を追い、その変容について述べるものもほとんどない。そこで本稿では、まず、花車図の出現・成立当初の作例を検討することで、未だ見解の一致が見られない花車の起源について所見を述べる。次に、花車図が成立したと思われる寛永年間から、およそ二五〇年後の一九世紀末までに表された花車図を三つの時期にわけ、その変遷を辿る。最終的には各時期の特徴を析出し、機能及び受容の様態の変化を明らかにする。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this paper is to examine a set of questions regarding Hanaguruma-zu. This study tries to suggest the period of the first appearance of the iconography of Hanaguruma-zu and investigates its later transformations in the history of art. Hanaguruma c an b e d efined a s a c art with two, three or four wheels, which is loaded with various kinds of flowers.Hanaguruma-zu is a group of works or paintings whose main motif is Hanaguruma.The first of these were painted in the early Edo period, and there now exists many examples of them. Nevertheless, few researchers have attempted to clarify their origin or study the transformations that have taken place. This paper begins by examinig some representative works of Hanaguruma-zu, and shows that this iconography was established at the Kan-eiera when genre painting and ikebana b ecame p opular. Secondly,it a rgues that these art works can be classified into three periods according to iconographical changes. In the first period, a Hanaguruma is represented without human figures in a tranquil and solemn composition on the golden ground in the way it gives sacred (Sei). In the second period, this motif, often a part of which is a dynamic composition, is surrounded by many other luxurious objects and imaginational persons. In the third period, the Hanaguruma motif is finally appreciated by wider social classes. Painted on different media from golden screens to Ukiyo-e, it became fully popularized as an attractive motif that was supposed to bring good luck.
書誌情報 ja : 人文

号 13, p. 280-253, 発行日 2015-03
出版者
出版者 学習院大学人文科学研究所
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18817920
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11841726
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
URI
識別子 http://hdl.handle.net/10959/3654
識別子タイプ HDL
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:29:19.983013
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3