@article{oai:glim-re.repo.nii.ac.jp:00003192, author = {有賀, 夏紀 and Ariga, Natsuki}, issue = {13}, journal = {人文}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 本稿は、「神道集」巻三「稲荷大明神事」におけるダキニ天信仰の考察をとおして、本書の儀礼テキストとしての側面を論じるものである。本文を検討した結果、つぎのような特徴が明らかになった。まず、本章段は密教の修法であるダキニ法の思想を取り込み、それを対句表現などの修辞を用いて構成していること。その際、中心の辰狐王菩薩と囲繞する眷属たちの尊容を列記することで、儀礼の本尊図像を連想させるような叙述になっていること。さらに、現世の利益とともに後生の救済を強調していることの三点である。これら修辞がほどこされた叙述は、表白や願文に通じるものであり、辰狐王菩薩と眷属たちの描写は、本尊図像を前に読み上げられるといっそう効果的である。また、後生守護の功徳は、法会の場で聴衆をつよく惹きつけるものとなる。このように、本章段はダキニ天信仰の要素を、仏事法会の場の言辞としてふさわしいかたちで享受しているのである。, This paper is a study of the ritual aspects of Shinto-shu (神道集) through investigation of the Dakini faith (ダキニ天信仰) as it is presented in the Shinto-shu text “Inari-daimyojin-no-koto” (稲荷大明神事).Several characteristics are detected. First, this book reflects the notion of the Dakini-hou (ダキニ法), which is a ritual of esoteric Buddhism, comprised of the rhetoric of antithetical phrases. Second, it implies Buddhist iconography, which was used in religious rituals, by describing the images of Shinko-ou-Bosatsu (辰狐王菩薩) and his followers. Third, it emphasizes the divine grace of this life and the relief to come after death. These findings remind us of hyobyaku (表白) and ganmon (願文), and the passage of Shinko-ou-Bosatsu and his followers would be truly impressive especially when they were read in front of Buddhist iconography.To conclude, this text willingly accepts the elements of the Dakini faith in Buddhist rituals.}, pages = {222--210}, title = {『神道集』巻三「稲荷大明神事」における表現をめぐって : ダキニ天信仰の受容を中心に}, year = {2015}, yomi = {アリガ, ナツキ} }