WEKO3
アイテム
1990年代台湾の郷土教育の成立とその展開 : 台湾人アイデンティティの再構築過程の一断面
http://hdl.handle.net/10959/2834
http://hdl.handle.net/10959/28346ed088d1-6f3f-42e3-90c5-70f3044ec4dd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-03-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 1990年代台湾の郷土教育の成立とその展開 : 台湾人アイデンティティの再構築過程の一断面 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 1990ネンダイ ノ タイワン ノ キョウド キョウイク ノ セイリツ ト ソノ テンカイ タイワンジン アイデンティティ ノ サイコウチク カテイ ノ イチ ダンメン | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Formation and the Development of Taiwanese "Xiangtu" Education in the 1990s : The Process of Reconstructing Taiwanese Identity | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
林, 初梅
× 林, 初梅× Lin, C. |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Postwar Taiwanese education was sino-ized after the Second World War under the Nationalist Party government, However“xiangtu” education which emphasized Taiwanese idehtity emerged in the 1990s.“Xiangtu”is an ambiguous Chinese term which call indicate the whole of Taiwan, regions inside of it, rural districts, 10Cal towns, etc. This“xiangtu”education was bom in the wave of“Taiwan-ized” reform at the district level of some prefectures(cities). It was then introduced into elementary and junior high schools in the course of study which was revised in 1994. This article focuses on the administrative development of such“xiangtu”education. It analyzes national integration of Taiwanese society through examining the compilation process and contents of“xiangtu”teaching materials. It is clearly shown that, the contents of text books were freely developed without control by the government, other than in personnel organization, and even though editing was managed by central go寸ernment in most places. The formation of a historical view and“homeland”(Taiwan)consciousness was emphasized in the contents of teaching materials. These naturally stress the autonomy of Taiwan and promote the construction of a new identity as Taiwanese. | |||||
書誌情報 |
ja : 東洋文化研究 en : Journal of Asian cultures 号 5, p. 91-119, 発行日 2003-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 学習院大学東洋文化研究所 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 13449850 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11335469 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/10959/2834 | |||||
識別子タイプ | HDL |