WEKO3
アイテム
日中韓の仮面劇 : 能の成立への試論 (アジア宗教儀礼の比較研究)
http://hdl.handle.net/10959/2774
http://hdl.handle.net/10959/277409c9265f-dfa4-424c-94c2-e566960d465a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-03-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 日中韓の仮面劇 : 能の成立への試論 (アジア宗教儀礼の比較研究) | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ニッチュウカン ノ カメン ゲキ ノウ ノ セイリツ エノ シロン アジア シュウキョウ ギレイ ノ ヒカク ケンキュウ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | JAPANESE, CHINESE, AND KOREAN MASKED PLAYS : an essay on the establishment of Noh (Comparative Studies of Asian Religious Rituals) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
諏訪, 春雄
× 諏訪, 春雄× Suwa, Haruo |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 日本を代表する仮面劇の能については明治以前から多く(わ研究が積まれてき.たが、’成立事情については不明な点が多い。能は中世の世阿弥のころに夢幻能としてのかたちをととのえた。その前身である修正会や修二会の追健の儀礼からどのような経路をたどって夢幻能として完成しだのか、能の最初に上演される翁はどのようにして生まれたのか、重要な課題が未解決のままに残されている。 ・ . 1 このような能の誕生の問題を解明するのに有力な手掛りを与えてくれるのが、中国の灘戯や韓国の別山台ノリである。ともに、悪鬼追放の宮廷儀礼である大健を前身に持ち、やがて世俗のテーマを扱う仮面劇として完成するが、鬼の芸能としての本質は色濃く残している。 本論文は同一の起原を持つと思われる日中韓の三国の仮面劇を比較検討し、日本の能の誕生の問題を解明しようと意図している。中国の健戯の研究が本国においても緒についたばかりなので、比較研究も困難を抱えているが、日本の能の本質、誕生の経緯、上演組織などについて有力な示唆が得られたと思う。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Although there has been a great number of studies of Noh, the representative masked Play in Japan, since before the Meiji era, the process of its establishment is still vague. Noh was formed as‘Mugen Noh’(a kind of dream plays)by Zeami in the Middle Ages. But it remains to be proved how‘Mugen Noh’grew from its precedent form ‘Tsuina’(a royal ceremony of exorcism)performed in ttShushoe(修正会)or“Shunie (修二会)”,and how‘Okina’(the introductory play of a Noh performance)was born. Chinese’Nagi’and Korean“Betsusandai Nori(男1」山台ノリ)”seem important clues to the solution of these problems. Both plays were derived from‘Taina’(a royal ceremony of exorcism)and turned into mundane masked plays which retain their original basis. By supposing that Japanese, Chinese, and Korean masked plays belong to the same origin, I make a comparative study of them and try to elucidate the problems concerning the birth of Japanese Noh. It is not easy to compare plays of the three countries, since studies of Chinese ‘Nagゴ have just started in China. This essay, however, will give a suggestion as to the nature, development, and structure. 盾?@Noh. | |||||
書誌情報 |
ja : 調査研究報告 号 31, p. 30-49, 発行日 1990-03 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 学習院大学東洋文化研究所 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 09196536 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00146626 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/10959/2774 | |||||
識別子タイプ | HDL |