WEKO3
アイテム
中学生の登校回避感情と自己肯定意識の関連についての調査
http://hdl.handle.net/10959/2743
http://hdl.handle.net/10959/274341b6aea2-a2fb-4b45-9ecf-391eefeef53c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-03-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中学生の登校回避感情と自己肯定意識の関連についての調査 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | チュウガクセイ ノ トウコウ カイヒ カンジョウ ト ジコ コウテイ イシキ ノ カンレン ニツイテノ チョウサ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Relation between Feelings of School Avoidance and Self-Affi rmation among Junior High School Students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
地井, 和也
× 地井, 和也× Chii, Kazuya |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は、中学生の登校回避感情と自己肯定意識の関連を明らかにし、教育現場において登校回避感情を低下させるための具体的な手立てを検討することである。中学生123 人に対し、登校回避感情と自己肯定意識に関する調査を約4 カ月の間をあけて繰り返し行った。男女別に、「登校嫌悪感傾向」を従属変数、その他の変数を説明変数として重回帰分析を行った結果、男子では「充実感」「学校への反発感傾向」「友人関係における孤立感傾向」が登校嫌悪感に有意に影響していた。また、女子では、「充実感」「自己閉鎖性・人間不信」「学校への反発感傾向」が有意に影響していた。この結果から、登校嫌悪感を低下させるには、生徒が楽しいと思えることを行えるような環境調整、教員から生徒の信頼感を得られるように関わること、学習の支援を行うことなどが考えられた。また、男子には良好な友人関係が結べるような行動的サポート、女子には友人関係に対する悩みを聞き、理解していくような心理的サポートが有効と考えられた。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of the present study was to investigate the relation between feelings of school avoidance and self-affirmation among junior high school students, and to suggest effective intervention approaches for teachers to relieve students’ feelings of school avoidance. The data of 123 junior high school students on feelings of school avoidance and self-affi rmation were collected using self-administered questionnaires administered twice at intervals of about four months. Multiple regression analysis showed that the categories“ Fulfi llment”,“Oppositional Feelings toward School”, and “Isolation Feelings in Friendship” significantly influenced “Reluctance to Go to School” for males, while “Fulfillment”,“Self-Closedness and Human Distrust”, and “Oppositional Feelings toward School” were signifi cant for females. The results suggest the following three interventions are eff ective for reducing feelings of school avoidance: 1) arranging the school environment to allow students to enjoy their school lives, 2) developing rapport with students, and 3) helping the students’ learning process. Further, it was demonstrated that direct intervention through actions is eff ective for male students, whereas indirect intervention involving empathically listening to complaints about peer relationships are more eff ective for female students than direct approaches. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究論文 | |||||
書誌情報 |
ja : 人文 号 9, p. 63-72, 発行日 2011-03-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 学習院大学人文科学研究所 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18817920 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11841726 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/10959/2743 | |||||
識別子タイプ | HDL |