ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学習院女子大学
  2. 学習院女子大学紀要
  3. (27)

生成AI の教育利用 : 大学教員への実態調査

http://hdl.handle.net/10959/0002003168
http://hdl.handle.net/10959/0002003168
1b83acaf-f0f0-47f1-97a3-a11aae680553
名前 / ファイル ライセンス アクション
joshidaigaku_27_313_349.pdf joshidaigaku_27_313_349.pdf (6.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-06-26
タイトル
タイトル 生成AI の教育利用 : 大学教員への実態調査
言語 ja
タイトル
タイトル セイセイ AI ノ キョウイク リヨウ ダイガク キョウイン エノ ジッタイ チョウサ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル Utilization of Generative AI in Education : A Survey on University Faculty Practices
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 generative AI
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 ChatGPT
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 university faculty
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 丸山, 信人

× 丸山, 信人

ja 丸山, 信人

ja-Kana マルヤマ, ノブヒト

en Maruyama, Nobuhito

Search repository
萓, 忠義

× 萓, 忠義

WEKO 31073

ja 萓, 忠義

ja-Kana カヤ, タダヨシ

en Kaya, Tadayoshi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Generative Artificial Intelligence (Generative AI) has rapidly gained traction in education since the release of ChatGPT in November 2022, with applications such as educational material creation, translation, and automated feedback. In higher education, it has shown potential to revolutionize teaching and learning by enabling personalized experiences and streamlining instructor workflows. However, concerns persist regarding over-reliance on AI tools, ethical issues surrounding academic integrity, and risks of misinformation and bias. While previous surveys have investigated the role of Generative AI in education, they primarily focus on students or general stakeholders, leaving university faculty—a key group in its adoption and application—largely unexamined, especially here in Japan. This study addresses this gap by surveying 651 Japanese university faculty members, focusing on their daily use of Generative AI, its integration into teaching and professional activities, and their perceptions of its benefits and challenges. Findings reveal that while Generative AI enhances efficiency in tasks such as creating teaching materials, assessing assignments, and administrative duties, faculty remain cautious about its use. Concerns include reliability, ethical considerations, and the potential for academic misconduct. Moreover, opinions on future adoption are divided, with nearly equal support for and against its integration.To maximize the benefits of Generative AI while addressing these challenges, it is crucial to improve faculty AI literacy, establish clear usage guidelines, and conduct ongoing evaluations of its long-term impact. These measures are essential for ensuring its ethical and effective integration into education, thereby supporting its potential to transform higher education practices.
bibliographic_information ja : 学習院女子大学紀要
en : Bulletin of Gakushuin Women's College

号 27, p. 313-349, 発行日 2025-03-31
出版者
出版者 学習院女子大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 13447378
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11323991
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-06-26 07:12:20.311114
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3