WEKO3
アイテム
発達障害傾向のある高校生の授業への取り組み状況の改善 : 通常学校・学級の特別支援教育における応用行動分析の活用
http://hdl.handle.net/10959/0002002933
http://hdl.handle.net/10959/0002002933ee1dd399-603a-43ea-b97d-a9971c27b68a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-06-19 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 発達障害傾向のある高校生の授業への取り組み状況の改善 : 通常学校・学級の特別支援教育における応用行動分析の活用 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | ハッタツ ショウガイ ケイコウ ノ アル コウコウセイ ノ ジュギョウ エ ノ トリクミ ジョウキョウ ノ カイゼン ツウジョウ ガッコウ ガッキュウ ノ トクベツ シエン キョウイク ニオケル オウヨウ コウドウ ブンセキ ノ カツヨウ | |||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Improving the Engagement to Class Lessons of High School Students with Developmental Disabilities : Utilization of Applied Behavior Analysis in Special Needs Education in Regular Schools | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 通常学校における特別支援教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 応用行動分析 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 高校生 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 発達障害 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 授業への取り組み | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Special education in regular schools | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Applied Behavior Analysis | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | High school students | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Developmental disabilities | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Engagement to class lessons | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
佐野, 和規
× 佐野, 和規
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 【問題の所在】応用行動分析(以下,ABA)は有効な教育的支援方法であるが,特に高校でのABAの実践研究が少なく,その発想が広まっていない。その背景には,日本の教師文化や行動療法への誤解,実施に伴う教師の負担等があると思われる。しかし,教師の多忙化解消,プライド回復のためにはABAは有効である。現状では,1つ1つの実践事例を報告共有することが必要で,そうした実践報告として,高校定時制の発達障害の生徒の授業への取り組みを改善した3事例(対象生徒計5名)を取り上げる。 【方法】事例1:3名のADHD傾向の男子の授業への取り組みの改善を,10分間取り組み後の2分間おしゃべりタイムという賞賛システム等で行う。事例2:ADHDの女子の授業取り組みの改善を,事前の筆記用具貸与と事後の賞賛,授業改善等で行う。事例3:取り組みの悪い男子への介入をベースライン測定しながら検討していく。 【結果】事例1:2分間おしゃべりタイム等賞賛システムで,3人の取り組みが著しく改善した。事例2:当初の賞賛システムだけでは,取り組みが改善しなかったので,当該生徒の特性に合った授業での視覚提示,アクティブ化を行った結果,取り組みが改善した。また,他の生徒にとってもよい授業の提供となった。事例3:ベースライン測定をしているうちに当該生徒の授業取り組み状況が改善した。 【考察】ABAによる賞賛・強化システムの創意工夫で,ADHD傾向の生徒たちの授業取り組みが改善する。教師のストレスは少なく,プライドも保て,生徒との関係も良好である。また,当該生徒の特性に合った授業の提供が強化子になり,他の生徒にもよい授業の提供する結果になった。また,介入方法が未定なまま,ベースライン測定を開始することで目標の設定,チーム支援の開始,観察者効果等で改善をもたらしたり,よりよい介入方法を検討したりすることにつながる。 |
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | [Problems] Applied Behavior Analysis (ABA) is an effective educational support method, but there have been few practical studies of ABA, especially in high schools, and the concept has not spread. This may be due to the culture of teachers in Japan, misunderstanding of behavioral therapy, and the burden placed on teachers in implementing ABA. However, ABA is effective for relieving teachers’ busy schedules and restoring their pride. In the current situation, it is necessary to report and share each case of practice one by one. As a report of such practice, we will discuss three cases (five students in total) of improving the engagement to class lessons of students with developmental disabilities in a part-time high school. [Methods]Case 1: Improve the engagement of three ADHD-prone boys in class using a praise system of 2 minutes of chatting time after 10 minutes of engaging to class lessons. Case 2: Improvement of ADHD girl’s engagement by lending her writing materials before class, praising her after class, and providing good lessons. Case 3: Intervention for a boy with poor engagement will be studied with baseline measurement. [Results] Case 1: Using a praise system such as 2-minute chat time, the three students’engagement to lessons improved significantly. Case 2: The initial praise system alone did not improve her engagement, so visual presentation and activation in class suited to the student’s characteristics improved her engagement to class. This also provided good class lessons for other students. Case 3: The student’s engagement in the class improved while the baseline measurement was being conducted. [Discussion] Ingenuity in the praise and reinforcement systems based on ABA improved the engagement to lessons of students with ADHD tendencies. The teacher’s stress was low, his pride was preserved, and his relationship with the students was good. In addition, starting baseline measurements without deciding on an intervention method could lead to improvement through goal setting, team support, observer effects, etc., and could lead to consideration of better intervention methods. |
|||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 研究論文 | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 学習院大学教職課程年報 号 10, p. 35-48, 発行日 2024-05-10 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 学習院大学教職課程 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 21893403 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |