@article{oai:glim-re.repo.nii.ac.jp:00001659, author = {佐藤, 晃子 and Sato, Akiko}, issue = {10}, journal = {学習院大学人文科学論集, Gakushuin University studies in humanities}, month = {Sep}, note = {application/pdf, 近世初期風俗画の中に「邸内遊楽図」と呼ばれる一群がある。そこには豪華な家の中でさまざまな遊びを楽しむ人々が描かれている。 現在、邸内遊楽図と呼ばれる作品は、有名な相応寺屏風をはじめとして約四〇数点公になっているが、それらの作者はわかっていない。しかし現在にいたるまでの研究により、相応寺屏風に画風が似る例が数点ひとつのグループにまとめられており、これらの例は狩野派の工房で制作されたことが明らかとなっている。そこで、本論でも邸内遊楽図の中で画風が似る作品を四点、ひとつのグループとしてまとめ、これらの作品制作に関係した流派について考えた。そこで、この四点の作品にみられる自然描写に注目したところ、この描写のもととなったのは長谷川等伯の絵画ではなかったかと考えるにいたった。まず等伯の作品であると今日認められているものを取り上げ、邸内遊楽図と比較した。結果、これらの邸内遊楽図が少なくとも長谷川派と関係したと考えるにいたったのである。 本論の目的は、長谷川派の描法の特徴を具体的に抽出することにある。その方法としては、長谷川派のものであると認められている作品、智積院障壁画、長谷川宗宅筆「李白陶淵明図」などを中心におき、これらの作品に表現や図像が似るものを長谷川派の作例としてまとめた。そしてこれらの作品に共通してみられる人物の描写方法を抽出した。一方、長谷川派の自然描写に関しては智積院障壁画や妙蓮寺障壁画を軸に、桜の描法に注目して似た作品を探したところ、風俗画が数点確認でき、こちらもひとつのグループとしてまとめた。その結果、自然描写の類似でグループにした作品と、人物描写の類似でグループにした作品が重なっていることが確認できた。つまりある特定の流派が関与したことがわかったのである。私は、その流派を長谷川派と考えた。そして最後に、以上の作品に共通してみられる長谷川派独特の構図法について考えへ 本論を終えている。, There is a group of paintings called“various amusement〈teinai-yurakuzu>”among the early seventeenth genre paintings. In these paintings, you can see the people enjoying themselves with various plays in their gorgeous houses.   Today, the number of the works called〈teinai-yurakuzu>amounts to about forty, including the famous pa重nting “sooj i byoubu”with the authors unknown. However, the studies shows that there are some paintings which have a similar style Qf painting to those of〈soQji byoubu>, and they are put together into one group. It became clear that they had been painted in a studio of the Kano schooL In this research, I put four works whose style of painting is similar to the〈teihai-yurakuzu>into one group and try to give consideration in terms of schools related to the production of these works.   With attention to a description nature drawn in these four paintings, we have a pgssible idea that these paintings are based on the works of Hasegawa Touhaku. I picked up Touhaku’s paintings that are recognized today and compared them with〈teinai-yurakuzu>. The result shows us that there is a relation between〈teinai・yurakuzu>and the Hasegawa School in certain ways.   The main issue of this research is to abstract the concrete traits of the painting techniques of the Hasegawa School. Firstly, to define the Hasegawa School, I list up both works that are recognized today and that have similar ways of expression and drawing, focusing on“Rihaku Touen meizu”by Hasegawa Soutaku and曜【the Sliding Door Panels of aCherry Tree in Chishaku・in temple”. Secondly, I extract the conlmon traits in a description human from these works and take them into careful consideration. Thirdly, to find the traits of a description nature of the Hasegqwa School, Isearch for the works in terms of the similar painting technique of Cherry Trees. I especially focus on both works, ヒヒ狽??@Sliding Door Panels of a Cherry Tree in Chishaku・in temple”and更ヒthe Sliding Door Panels of a Pine Tree and Cherry Tree in Myoren-li temple”. Some genre paintings are recognized and put into one group.   The results shows us that the same works come in our sight although some are extracted in terms of similarity of adescription nature, and the others similarity of a description human. It became clear that a certain particular school has some influence on these works, and the school in the H.asegawa School, I concluded.   Iend this research with stating the common composition of the Hasegawa School seen in the following works.}, pages = {1--39}, title = {長谷川派風俗画にみる描写的特徴について : 邸内遊楽図を中心に}, year = {2001}, yomi = {サトウ, アキコ} }