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アイテム
宗教多元主義とプロティノス
http://hdl.handle.net/10959/1329
http://hdl.handle.net/10959/1329b898a275-7ebc-4d0c-a6c9-b774b08ac837
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2012-03-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 宗教多元主義とプロティノス | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | シュウキョウ タゲン シュギ ト プロティノス | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Religious pluralism and Plotinus | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
岡野, 利津子
× 岡野, 利津子× Okano, Ritsuko |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ジョン・ヒックが主張した宗教多元主義は、世界の多様な宗教現象をともに正当化する基盤を構築している。諸々の宗教現象の根源にある唯一の「神的本体」というヒックの考えは、プロティノスの一者の思想に通底するもので、神についての認識という問題については、プロティノス哲学からも、ヒックの宗教多元主義に極めて近い結論が出てくる。カントの認識論をモデルにしたヒックの理論では、「神的本体」は理論上要請されたものにすぎず、われわれはそれを認識することも経験することもできないとされるが、一者との合一という、認識を超えた(認識を伴わない)経験を認めるプロティノスの立場では、「神的本体」を経験した結果生じる認識が、現象レベルにおける神認識だということになる。認識されたものは、多様化、分節化を免れないのだから、認識された一者はもはや一者そのものではないということを、プロティノスの哲学は示している。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Religious pluralism advocated by John Hick is a theory of religion that can justify each of the great religious traditions in the world. There is an affinity between Hick’s thought on “the one divine noumenon” of different divine phenomena and Plotinus’ philosophy of “the One”. Furthermore on the problem of the recognition of the ultimate divine reality, we can also deduce from Plotinus a similar conclusion to Hick’s religious pluralism. According to Hick’s theory, which is based on Kantian epistemology, “the divine noumenon” is nothing but what is postulated and we can neither recognize it nor experience it. But according to Plotinus who asserts the union with the One as the experience which is beyond recognition, we can say that the recognition of God on the phenomenal level is what results from the experience of “the divine noumenon”.Plotinus’ philosophy shows that the One once recognized is not the One itself, because any recognized object is inevitably pluralized and articulated. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究論文(Article) | |||||
書誌情報 |
ja : 人文 号 8, p. 21-42, 発行日 2010-03-28 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 学習院大学人文科学研究所 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18817920 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11841726 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/10959/1329 | |||||
識別子タイプ | HDL |