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アイテム
ベルグソンの解釈者としての西田幾多郎 1. 「エラン」と「持続」
http://hdl.handle.net/10959/1305
http://hdl.handle.net/10959/130530080922-fe63-4a6b-b4b5-b4846caf4dbe
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2012-03-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Nishida Kitaro, interprete de Henri Bergson (1) L'elan et la duree | |||||
言語 | fr | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ケンキュウ ロンブン ベルグソン ノ カイシャクシャ トシテノ ニシダ キタロウ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ベルグソンの解釈者としての西田幾多郎 1. 「エラン」と「持続」 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | fra | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
Dalissier, Michel
× Dalissier, Michel |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 西田幾多郎(1870─1945)によるアンリ・ベルクソン(1859─1941)の哲学に対してのアプローチは、大正時代における日本でのフランス哲学の受容において特に際だったものである。ベルクソンの思想は以前から知られていたが、西田は早くからベルクソンにおける「エラン(飛躍)」と「持続」という二つの主要概念を批判するに至っていたのである。まず「エラン」の概念は、その能動性と空虚化の働きを表現する語、「躍入(Einschnappen)」から理解されるべきである。そうでなければ我々は、いかにしてエランが「跳躍」し、「命令」し、「創造」できるのかをエネルギー論的な観点から説明しようがないからである。とすれば、いっそう深く究めるべきなのは、この空虚化する作用の源泉だということになる。第二の「持続」の概念については、それは単に生成と時間の流れとしてではなく、存在と無との「統一」として理解されねばならない。そうでなければ、どうして持続というものが同時に留まりでありかつ変化であるのかを論理的に理解できなくなるからである。こうして、統一という観念その自身の真正な意味を探求することが必要になってくる。西田という日本人哲学者による読解は、ベルクソンにおける「時間」と「差異化」への執着にとりわけ注目することを通じて、我々にベルクソンについてのいっそう深い理解を可能にするものなのである。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Nishida Kitaro’s(1870─1945)approach to Henri Bergson’s(1859─1941)philosophy represents a striking feature of the reception of French philosophy in Japan during the Taisho period. But while Bergson’s ideas were famous in the early years, Nishida rapidly came to criticize two of his main notions: “l’élan” and “la durée”. The first term has to be understood from its active and emptying expression: the “snapping out” (Einschnappen); otherwise we cannot energetically justify how the élan can “jump”, “command”, and “create”. We need to probe deeper into the source of this emptying operation. The second expression has to be understood in terms of “unification”(統一tôitsu)of being and nothingness, and not simply as a flow of being and time; otherwise we cannot logically understand why duration is at the same time constant and changing. It is thus necessary to explore the genuine significance of the idea of unification itself. The interpretations of the Japanese philosopher allow us to deepen our understanding of Bergson, through a particular emphasis put on his discussion of “time” and “differentiation”. | |||||
書誌情報 |
ja : 人文 号 6, p. 21-51, 発行日 2008-03-28 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 学習院大学人文科学研究所 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18817920 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11841726 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/10959/1305 | |||||
識別子タイプ | HDL |