WEKO3
アイテム
ヴァザーリ作 《聖母を描<聖ルカ>》 : その美術史的位置づけ
http://hdl.handle.net/10959/1296
http://hdl.handle.net/10959/129646b2cf39-cb4b-429f-86b9-63cf680bf67e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-03-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Giorgio Vasari's St Luke Painting the Virgin : a reconsideration of its possible sources | |||||
言語 | en | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ヴァザーリ サク セイボ オ エガク セイ ルカ ソノ ビジュツシテキ イチズケ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ヴァザーリ作 《聖母を描<聖ルカ>》 : その美術史的位置づけ | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
高橋, 裕子
× 高橋, 裕子× Takahashi, Hiroko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 「聖母を描く福音書記者聖ルカ」という主題は15~16 世紀のネーデルラント絵画に目立つが、同時期のイタリアでは珍しく、この主題を単独で扱った公的作品は、1570 年頃ヴァザーリがフィレンツェの美術家組織の礼拝堂に描いた壁画が最古の現存例である。その意義が看過されてきたのは、伝ラファエロの同主題作品やネーデルラントの作例の影響下に描かれたとの推定による。しかし近年、伝ラファエロ作品はフェデリコ・ツッカロによる16 世紀末の模作と見なされており、両者の類似はヴァザーリからの影響ということになる。 また、ヴァザーリの《聖母を描く聖ルカ》の特徴は、イタリア美術史のなかで説明が可能である。新たな主題の絵画化に際して、ヴァザーリは16 世紀初頭のフラ・バルトロメオによる《聖ベルナルドゥスの幻視》の構図を参照し得た。ヴァザーリ作品の「北方的」特徴とされる風俗画的モティーフ(工房で働く徒弟)にしても、すでに15 世紀半ば、クレモナのボニファチオ・ベンボ作の天井画の四福音書記者像において、聖母を描く聖ルカの傍らに登場している。風俗画的要素はネーデルラント絵画に由来するとは限らない。 一方、16 世紀ネーデルラントの「聖母を描く聖ルカ」の作例は、「ロマニスト」(ルネサンス美術を母国に移植しようとしたイタリア帰りの画家)によることが注目される。従来、こうした作品の一部については、イタリアの同主題の作例を手本としたことが漠然と想定されていた。しかし、ホッサールトやヘームスケルクなどこれらロマニストが活動した16 世紀半ば以前には、手本とすべきイタリアの絵はまだ誕生しておらず、影響は背景の古代建築モティーフなど一般的なものに留まっている。つまり、ここにもネーデルラントとイタリアの具体的な影響関係は認めがたい。しかし、ヴァザーリのこの主題への関心は、彼がローマで出会ったことを記しているヘームスケルクに刺激された可能性がある。 伝統的に、美術家は職人として学者文人よりも地位が低かった。イタリア・ルネサンスの美術家による理論書や伝記の執筆は、美術活動を知的営為と主張する理論闘争であった。ヴァザーリの『美術家列伝』はその代表格である。こうした理念は北方ではイタリアから輸入されたと考えられてきたが、近年の研究によれば、15 世紀初頭以来、ネーデルラントの画家たちは聖なる画家ルカを描くことを通じて画家の業の高貴さを主張してきた。ヴァザーリはこの北方の伝統を知り、言葉で主張するイタリアの伝統に加えたと考えられる。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | St Luke the Evangelist, also the patron of painters, was often shown portraying the Virgin and Child in 15th and 16th-century Netherlandish altarpieces. In Italy, by contrast, the first extant work of this type appeared only around 1570, when Vasari painted the subject in the chapel of the artists’ association in Florence. But the significance of Vasari’s innovation has not been recognised, and the picture itself has been little regarded even by specialists, who have considered it to be dependent on a St Luke ascribed to Raphael as well as on Northern antecedents. The so-called Raphael, however, was recently attributed instead to Federico Zuccaro, a close follower of Vasari. And the features of Vasari’s painting that might appear to derive from Northern precedents are actually explicable otherwise. Nevertheless, Vasari’s interest in the subject may have been stimulated by his acquaintance in Rome with the Netherlandish artist Maerten van Heemskerck, who had painted a masterly St Luke for the painters’ guild in Haarlem just before leaving for Italy. Italian Renaissance artists were eager to improve their intellectual status, traditionally much lower than that of poets or scholars, and Vasari’s Lives of the Artists was one of the most important schemes for realising this goal. In the recent scholarly literature, the popularity of the theme of St Luke among Netherlandish artists has been connected to similar aspirations. Viewed in this light, Vasari’s St Luke can be regarded as an assimilation of that self-assertion in visual terms by the foremost representative of the verbal alternative. | |||||
書誌情報 |
ja : 人文 号 5, p. 5-37, 発行日 2007-03-26 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 学習院大学人文科学研究所 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18817920 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11841726 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/10959/1296 | |||||
識別子タイプ | HDL |